مجموعه: گزارش برنامه هاي اجرا شده

گزارش نویس    : پریا فراهانی

تاریخ اجرا    : 1394/09/11 لغایت 1394/09/13

سه شنبه 1394/09/10

ساعت 20:30 شب از سعادت "آباد به مقصد روستای نای بند و صعود قله نای بند با یک دستگاه مینی بوس حرکت کردیم . 14 نفر افراد شرکت کننده در برنامه هستند توقفی کوتاه برای تهیه آب آشامیدنی و حرکت به سمت نائین و انارک در ساعت 6 صبح مورخ 10/09/1394 با گذر از چاه ملک ، فرخی و  طبس به دیهوک رسیدیم . ساعتی توقف برای استراحت راننده و تهیه نان و پذیرائی برای صرف صبحانه ای مختصر در ساعت 8 به روستائی زیارتگاه یا زردگاه سپس در نای بند آقای کلانی راهنمای گروه به ما ملحق شد .

چشمه ای در مسیر بود در همان محل برای صرف صبحانه توقف کردیم بعد از صرف صبحانه به همراه
آقای کلانی به بازدید روستا پرداختیم . بافت قدیم روستای کوهستانی نای بند دارای خانه های پلکانی بود . این  روستا بعلت پلکانی بودن خانه ها به ماسوله کویر شهرت دارد .

چند برج در روستا وجود دارد که از آنها بازدید کردیم . برجهای : زیبا ، داداد ، رمضان

نای بند در طول جغرافیائی 57 درجه تا 43/57 دقیقه و عرض جغرافیائی 15/32 تا 48/32 دقیقه قرار گرفته است . مساحت آن حدود 94/3230 کیلومتر مربع است که 3/7 درصد مساحت کل بخش مرکزی شهرستان طبس را شامل میشود . تعداد آبادیهای آن 5 روستای سر کویر ، علی آباد ، زردگاه ، نایبند و دیگ رستم است  .

نایبند در 220 کیلومتری شهر طبس و 180 کیلومتری شمال شهر راور در استان کرمان و در فاصله دو کیلومتری جاده کرمان به خراسان قرار دارد .

نخستین جاذبه در مواجهه به نای بند حضور آن بعنوان واحه ای بر ساحل کویر پهناور لوت و دشت کویر است . ارتفاعات نای بند با قله ای به ارتفاع 3009 متر در شمال غرب جاده کرمان به خراسان قرار گرفته است .

جاده روستا از میان رود و بستر سیلابی آن عبور می کند به همین دلیل توسعه خانه سازی و گسترش فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی در مکان غیر ممکن بنظر میرسد .

روستا شامل خانه های کوچک با کوچه های تنگ و ساباط دار میباشد . چند کودک ما را در مراحل بازدید همراهی کرده و برای خرید شیره خرما و صنایع دستی روستا که شامل حصیر بافی با لیفه های خرما بود تشویق میکنند . متاسفانه تعداد زیادی از خانه ها از سکنه خالی و بعلت غیر مسکونی بودن تخریب شده بودند . خانمی در کنار منزلش مشغول پخت نان در تنور  گلی بود و ما را به لقمه ای نان تازه مهمان نمود . در پائین روستا باغهای پرتقال و نخلستانهای خرما قرار گرفته که فضای مابین آنها به سبزی کاری اختصاص یافته است .  با بازدید از روستا به سمت مینی بوس رفته و برای دیدن آب گرم دیگ رستم در فاصله 10 کیلومتری روستای نای بند در جاده راور راهی شدیم .  چشمه ای کوچک که آب آن گوگردی است و درجه حرارت آن بسیار بالا و در آستانه جوشیدن آب از چشمه اصلی پس از طی مسیری 200 متری به داخل دو استخر هدایت میشود  و در طی مسیر آب کمی از گرمای خود را از دست میدهد . این آب بعلت حرارت و املاح موجود در آن در مداوای دردهای روماتیسمی و آب درمانی نافع میباشد .

با دیدن آب گرم و آب تنی در آن به سمت آلاچیقی که در نزدیکی آب گرم هست برای صرف ناهار در ساعت 15 توقف میکینیم. پس از صرف ناهار به روستای نا ی بند رفته وپس از ملحق شدن آقای کلانی به گروه به طرف علی آباد رهسپار میشویم . در جاده نای بند به دیهوک دو کیلومتر پیش رفته و در سمت چپ جاده با دیدن تابلوی محیط بانی نا ی بند به طرف روستای علی آباد و محیط بانی نای بند رهسپار شدیم . در مسیر از برجی بنام مک شور بازدید کردیم

بعلت عدم رسیدگی و مرمت برج در حال تخریب است . مسیر را بطرف علی آباد ادامه میدهیم وی طی 30 کیلومتر جاده خاکی همزمان با غروب آفتاب به محیط بانی میرسیم . با ارئه نامه محیط زیست طبس اجازه صعود به گروه داده میشود اما اسکان گروه در محیط بانی امکانپذیر نیست در نتیجه به مسجد روستا که اطاقی ساده با درب و سه پنجره و مفروش است میرویم . علی آباد روستائی است با چند خانه و برجی ویران و چند خانه سالم و فاقد سکنه . تنها سکنه روستا که برای اقامت 10 روزه و چرای دام خود به خانه اش باز گشته مرضیه خانم است .

روستا دارای رشته قناتی کم آب و شیر آبی که از محیط بانی منشعب و در ابتدای روستا قراردارد میباشد . حمامی هم در کنار مزارع روستا قرار دارد که مخروبه بوده و سالهاست استفاده نمیشود . مزارع کوچکی وجود دارد که در آنها گندم ، جو و یونجه کشت میشود و کرتی نیز شلغم کشت شده که از هجوم کبکها در امان نبوده و توسط آنها خورده میشود .

مرضیه خانم از خساراتی که توسط دسته های قوچ و میش های وحشی را متحمل میشوند میگوید و اینکه یونجه کشت شده توسط آنها خورده میشود و ناچار است علوفه دام خود را خریداری کند  .

پس ازساعتی و صرف شام در ساعت 20 شب خاموشی زده شد و دوستان بخواب شبانه فرو رفتند  .پنج شنبه 1394/09/11ساعت 5 بامداد بیدار باش و پس از صرف صبحانه و آماده شدن افراد در ساعت 6 صبح 13 نفر به همراه دو نفر راهنما   بغیر از من ( پریا فراهانی ) برای صعود قله نای بند رفتند .

6:50 دقیقه در ابتدای مسیر صعود در جهت غرب حرکت کردیم . با افزایش ارتفاع و رسیدن به اولین کردنه در سمت راست فرود میرویم . حرکت را از داخل دره ادامه داده پس از دو ساعت استراحتی کوتاه نموده وراهنمایان به صرف صبحانه پرداختند . همچنان از داخل دره مسیر را ادامه میدهیم . مسیر پاکوب مشخصی ندارد و تنها معدود خطوطی از حرکت دامها بر دامنه کوه به چشم میخورد . عدم وجود پاکوب ادامه مسیر را کمی دشوار نموده بود . بتدریج با افزایش شیب و ریزشی شدن مسیر در زیر گردنه دوم حرکت تیم به کندی صورت میگیرد با گذر از این دره در ساعت 11 به بالای گردنه  دوم در ارتفاع 2500 متر میرسیم . از این نقطه ادامه مسیر تا قله به وضوح دیده میشود . یالی که از گردنه به قله منتهی میشود کمی سنگی و همراه با کاهش و افزایش ارتفاع میباشد . پیشنهاد راهنمایان این است که از درون دره به سمت یال سوم حرکت کنیم . باز هم از درون دره و در جهت جنوب غرب ادامه مسیر میدهیم . در ساعت 12:20 به گردنه میرسیم و با کمی تراورس به سمت چپ در ساعت 12:40 دقیقه بر روی قله نایبند می ایستیم . قله ای که اطراف آنرا دشتهای وسیع کویر لوت و دشت کویر احاطه نموده است . پس از گرفتن چند عکس مسیر بازگشت را از همان دره در پیش میگیریم . با کاهش ارتفاع در مکانی که وزش باد کمتر است برای صرف ناهار توقف میکنیم . با رسیدن به کردنه اول  از دره سمت راست در جهت شرق ارتفاع کم نموده و در نهایت در ساعت 20:30 به محل توقف مینی بوس رسیده سوار شده و به سمت روستا حرکت میکنیم .

با رفتن دوستان از فرصت استفاده کردم و راهی گشت و گذاری مفصل در روستا شدم  . به بازدید روستا که فاقد سکنه بود و برج سرکویر رفتم .

در ساعت 20:30 شب بود که گروه از صعود قله بازگشتند . دوستان خسته و نالان بودند . برخلاف انتظار دیر رسیدند وقتی پیگیر شدم سرپرست بیان نمود بعلت اینکه چند نفر از دوستان آمادگی صعود به قله را نداشتند باعث شد زمان زیادی را از دست بدهیم .  طبق گفته سرپرست ساعت 12:45 به قله رسیده بودند . مسیر دارای شیب زیاد و ریزشی بوده و در قسمتهایی دست به سنگ شده بودند.

جمعه  1394/09/12ساعت 6 بامداد بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه در ساعت 7 بهمراه راهنمایان  بطرف نای بند حرکت نمودیم . ترک کردن دوستان راهنما از گروه به سمت روستای دیگ رستم رهسپار شدیم و به بازدید دیگ رستم پرداختیم . پس از آب تنی مجدد در ساعت 9:30 بطرف دیهوک حرکت کردیم . در مسیر از روستای اصفهک و مزارع زعفران دیدن نموده و سپس به سمت طبس راهی شدیم .

در ساعت 14 به طبس رسیده و برای بازدید از باغ گلشن طبس توقف نمودیم .

در ساعت 14:30 ادامه مسیر دادیم  به سمت اصفهان . و در ساعت 22:30 به اصفهان رسیدیم.

انتقادات و پیشنهادات

در مینی بوس جلسه انتقاد  و پیشنهاد برگزار شد :

افراد ضمن تشکر از سرپرست از نحوه اجرای برنامه راضی بوده  اما  تنها انتقاد به سرپرست در خصوص دوستانی بود که آمادگی صعود نداشتند و یا حضور خود در صعود قله باعث کند شدن برنامه و خستگی مفرط افراد و طولانی شدن زمان صعود و برگشت از قله شدند .

نکات قابل توجه جهت صعود قله نایبند :

1-همراه داشتن آب کافی در طول مسیر بعلت عدم وجود چشمه اب

2-اخذ مجوز  از سازمان محیط زیست طبس برای صعود الزامی است .

3-همراه داشتن لامپ پیشانی بعلت اختلاف ارتفاع 1500 متری از مبدا تا قله و بالعکس الزامی است .

4-استفاده از راهنمایان الزامی به موفقیت صعود خوب کمک میکند

5-تلفن تماس مدیریت محیط بانی طبس جناب آقای حاتمی 09138626739

افراد حاضر در برنامه :

اعضاء :

آقایان : هادی فوقانی ، ناصر فوقانی ، علی صرامی ، پرویز سلیمانی ، سعید مستاجران ، سعید عابدینی ، مرتضی زینلی

بانوان : زهرا اکبر شاهی ، پریا فراهانی

مهمانان : جاوید کاظم زاده ، مسعود پور میدانی ، مینو فرزادی ، پروانه لقائی ، صدیقه فوقانی