مجموعه: گزارش برنامه هاي اجرا شده
تاریخ انتشار 23 دی 1394 تعداد بازدید: 1431
چاپ

گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

گزارش صعود زمستانه قله 3363 متری شهباز( اراک)

مسیر شمالی "دره غوله

سرپرست برنامه : زهرا کاویانی

تاریخ اجرا    :94/10/17تا 94/10/18

مختصات جغرافیائی :

33 درجه و 51 دفیقه و 8،75 ثانیه شمالی

49 درجه و 26 دقیقه و 9،13 ثانیه شرقی

شهباز بلندترین کوه استان مرکزی ، که در جنوب شرقی شهر شازند در ابتدای خط الراس راسوند واقع شده و بخاطر موقعیت اقلیمی و آب و هوایی و شیب نسبتا تند و تیغه های تیزی که دارد همواره مورد توجه کوهنوردان اراکی و غیر اراکی بوده و آنها را به چالش میکشانده است . صعود این کوه خصوصا در فصل سرما و زمستان دشوار است و نیاز به تجربه کافی و استقاده از تجهیزات مناسب میباشد . این کوه همچنین در فصل بهار بیش از 90 درصد گونه های گیاهان داروئی ایران را در خود می پروراند ..

مسیرهای صعود کوه شهباز

1-مسیر شمالی روستای سورانه امامزاده عبداله

2-مسیر جنوبی روستای عضدیه اردگاه امیرکبیر ( باغک )

3-مسیر غربی خط الراس ( شازند )                       مسیر باغک که شیب چندانی ندارد و یک کوهپیمائی ساده است . مسیر سورانه خود شامل چند مسیر است از جمله : دره غوله ، دره گرگ ، مسیر پناهگاه و سه مسیر که از طیغه ها میگذرد هم طولانی تر و هم شیب تندی دارند .

پناهگاهها :

1-چانپناه شمالی ارتفاع 2800 متری ، وسعت بنا 18 متر مربع ، تاربخ ساخت 1363 توسط هیئت کوهنوردی استان مرکزی

2-پناهگاه غربی ابتدای خط الراس ارتفاع 2300 متری ، وسعت بنا 15 متر مربع ، تاریخ ساخت 1387 توسط تعدادی از کوهنوردان شازند

گزارش برنامه :

طبق برنامه سه ماهه زمستان برنامه صعود قله شهباز را داشتیم . چون سرپرست برنامه بودم باید هماهنگی های لارم را جهت صعود خوب و ایمن اتجام میدادم . باید راهنما میگرفنم . آقای مصلحی که مثل همیشه از خوبی چیزی کم نمیذاره لطف کرد و شماره آقای یوسفی که از دوستان کوهنورد و غار نوردان بسیار خوب اراک هستند را به من دادند . طی تماسی که با این بزرگوار داشتم ایشان ابراز شرمندگی کردند که نمیتوانند در این برنامه راهنمای ما باشند اما نهایت لطف را در حق من کردند .

ایشان با آقای عاجلورئیس کوهنوردی شازند هماهنگی های لازم و سفارش ما را  کرده بودند و تلفن تماس ایشان را به من دادند . جا دارد از این بزرگوار کمال تشکر را داشته باشند

چندین تماس با آقای عاجلو در خصوص شرائط منطقه ، میزان برف ، محل اسکان ؛ بهترین مسیر صعود در این فصل از سال را  داشتم و ایشان نهایت همکاری را کردند . باید از مسیر شمالی روستای سورانه امامزاده عبداله صعود بکنیم یا همان دره غوله . ایشان معتقد بودند مودی امامزاده مردی سخت است و اجازه نمیدهد ما در داخل امامزاده شب مانی داشته باشیم . آقای عاجلو گفتند یک طبفه از منزل ایشان خالی است و مایل بودند شب را در منزل ایشان باشیم . از ایشان تشکر کردم و گفتم قراره چادر بیاریم و شب را در چادر باشیم .

تمام اطلاعات لازم و وسائل مورد نیاز برنامه و ساعت و محل حرکت را از طریق پیامک به اطلاع دوستان رساندم . ظهر پنج شنبه بود که آقای عاجلو تماس داشتند و گفتند مودی امامزاده موافقت کرده شب را در داخل امامزاده بخوابیم .

مینی بوس قرار بود ساعت 13:30 دروازه شیراز باشد که با 40 دقیقه تاخیر آمده  بود و دوستان را در سوار کرده و  حرکت کردیم به سمت اراک . با توقف های بین راه ساعت 20 رسیدیم  شازند . قرار بود آقای عاجلو در قلکه هفتم تیر به ما ملحق شوند . ساعت 20:25 به همراه آقای عاجلو به سمت امامزاده سورانه حرکت کردیم . پیاده شده و خواستیم نزد مودی امامزاده برویم که آقای عاجلو با ناراحتی به سمت ما آمدند و گفتند من صبح با ایشان  صحبت کردم و قبول کرده بود شما بروید داخل امامزاده اما حالا میگه نه .

گفتیم مشکلی نیست ما چادر آورده ایم اما ایشان قبول نکردند و ما را به منزل خود بردند . قبل از خواب اعلام برنامه کردم . قرار شد ساعت 4 صبح بیدار باش و پس از صرف صبحانه ساعت 5:15 سوار مینی بوس شده تا ساعت 15:30 پای امامزاده سورانه باشیم .

جمعه 94/10/18

طبق برنامه اعلام شده ساعت 15:30 سر قرار بودیم . طبق قرار قبلی آقای عاجلو تعدادی از کوهنوردان عزیز را از شازند با ما همراه کردند و سه نفر هم از اراک که یک نفر آنها دوست خودم بود به ما ملحق شدند . صعود ما مسیر شمالی و دره غوله بود . پس از آشنائی با این عزیزان ساعت 5:45 حرکت کردیم . دوستان کوهنورد شازند جلودار شدند .

امامزاده در ارتفاع 2000 یا 2030 قرار دارد . با توجه به امکانات مناسب و طبیعت زیبای منطقه تغرجگاه اهالی بخصوص در ایام تعطیل میباشد  .. هوا خوب بود و هر از گاهی باد شدت میگرفت اما موقت بود . تمام مسیر پوشیده از برف بود . در مسیر شاهد طلوع بسیارزیبای خورشید بودیم   .

در مسیر دوستان کوهنورد شازندی جلودار بودند و بقیه با سرقدمی خوب آقای فوقانی پشت سر آنها حرکت میکردیم . شیب مسیر زیاد بود و پوشیده از برف .

در طول مسیر چندین بار توقف کردیم و در نهایت ساعت 11:15 رسیدیم قله

ساعت 11:30 پس از تبریک گفتن و گرفتن عکس و خواندن سرود کوهنورد به سمت پائین حرکت کردیم . در طول مسیر برگشت تعدادی از دوستان جوانتر گروه خیلی مایل بودند که روی برف سر بخورند . لذا با هماهنگی که با آقای عاجلو و دوستانشان داشتم قرار شد هر کجا که این دوستان صلاح بدانند به دوستان اعلام  کنیم تا سر بخوردند جای همه دوستان خالی . عزیزی در گروه بود که بلد نبود از کلنگ  برای کنترل کردن سرعتش استفاده کند اما سمجات به خرج میداد و سر میخورد و دوستانی که در مسیرش بود را لت و بار میکرد . طوری شده بود که اگر کسی میفهمید لیلا پشت سرش داره میاد وحشت زده به کناری می پرید تا از آسیب های احتمالی که از طرف ایشان وارد میشد در امان باشد .                                                        آقای عاجلو با تعدادی از دوستانشان در قسمتهای انتهائی برنامه از ما جدا شدند و زودتر رفتند تا حسینیه را برای ما آماده کنند . نهایتا ساعت 14:20 رسیدیم امامزاده و رفتیم حسینیه برای صرف ناهار و تعویض لباس . دوستم خانم کهریزی بهم پیشنهاد داد که  اگر فرصت دارید از تالاب میقان هم بازدید کنید .

این پیشنهاد را با دوستان در میان گذاشتم تعدادی موافق و تعدادی هم مخالف بودند چون میخواستند زودتر برسند اصفهان لذا مجبور شدم به رای بذارم با اکثریت آرا برای بازدید تالاب روبرو شدم لذا قرار شد سریعتر آماده حرکت بشویم .

پس از تشکر فراوان از آقای عاجلو و همنوردان شازند و اراک خداحافظی کردیم و راهی تالاب میقان شدیم . ساعت 16 بود . بخاطر ذیغ وقت باید سریع حرکت میکردیم .

تالاب کویری میقان در 15 کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داوودآباد قرار گرفته است . در سالهای بارندگی مناسب دارای آب قابل توجه است و در سالهای کم آبی عموما سطح تالاب خشک شده و به حالت کویری در می آید . وسعت تالاب حدود 25000 هکتار است که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط ، قسمت کویری است .

این تالاب دارای بزرگترین منبع سولفات سدیم در کشور است و یکی از مراکز مهم طبیعت گردی و پرنده نگری کشور محسوب میشود . ساعت از 17 گذشته بود که رسیدیم تالاب زیبای میقان .

باران شروع شده بود لذا بازدیدی سریع از تالاب کردیم وحرکت کردیم به سمت اصفهان . در داخل مینی بوس جلسه انتقادات و پیشنهادات برگزار گردید . ساعت از 23 گذشته بود که دوستان به اصفهان رسیدند .

انتقادات و پیشنهادات :

بزرگواری گفت : در کل همه چی خوب مانند زمانبندی خوب ، مسیر خوب ( بخصوص در زمستان ) ، اما با سر خوردن روی برف دوستانی که ناشی بودند  مخالف بودند . کسی که نحوه استفاده از کلنگ را ندارد و نمیتواند از سخمه آن استفاده کند نباید روی برف سر بخورد چون احتمال دارد هم به خودش و هم به دیگران آسیب برساند .

دوستی دیگر گفت : سرپرست خلاقیتهای خوبی بکار برده بود .

عزیزی دیگر بیان داشت : کارهای فوق برنامه عالی و هماهنگی خوب و اجرا عالی بود . ارسال تمامی اطلاعات برنامه بصورت مسیج  توسط سرپرست عالی بود . همکاری و همراهی دوستان شازند هم قابل تقدیر است .

دوستی دیگر گفت : عملکرد قبل و حین برنامه عالی و امیدوارم گزارش خوبی از برنامه ارائه داده شود .

همنوردی دیگر گفت : همه چی عالی بود اما یک پیشنهاد دارم که در حین اجرای برنامه های زمستانی آموزش های لازم در خصوص گامبرداری در برف و نحوه استفاده از کلنگ و غیره آموزش داده شود .

دوستی دیگر گقت : داشتن بی سیم در اینگونه برنامه ها الزامی است زیرا در بعضی مواقع عقب دار را نمیدیدم .

دوستی دیگر : بیان کرد به نظر ایشان کرایه زیاد است .

دوستان کوهنورد شازند و اراک

جا دارد از تمامی این عزیزان بخصوص گروه کوهنوردی شازند کمال تشکر را داشته باشم .

از شازند : خسرو عاجلو ( رئیس کوهنوردی شازند 09183671484 ) ، محمدعلی رستمی ، فتاح لطفی ، داود شاهمرادی ،

از اراک : مهدی زاهدی ( مربی درجه 3 صعودهای ورزشی از اراک ) ، سیما کهریزی ، پرویز پرویزپور